نمایشگاه شناخت هنر نقاشی
" هنر جهانی مدیون سرزمین ماست." مقام معظم رهبری
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : شیما بختیاری
نویسندگان
نظرسنجی
میزان رضایت شما از وبلاگ در چه سطحی است؟









نقاشی های سه بعدی


تهیه و تنظیم:فاطمه شعیبی
تصاویر سه بعدی که اصطلاحا استریوگرام نامیده می شوند، در واقع تصاویر مسطح دوبعدی هستند که بعد سوم آنها در میان دو بعد دیگر پنهان است. شیوه پدیدار ساختن بعد سوم در این گونه تصاویر به این نحو است که نخست بیننده تصاویر را در نزدیک بینی خود نگاه داشته و سپس به آهستگی ازصورت خود دورمی کند؟به این ترتیب با دور شدن تصاویر از چشمان بیننده بعد سوم تصویر پدیدار می شود. این کتاب مجموعه ای از ۲۱۵ نقاشی ۳ بعدی بود که در قالب یک کتاب الکترونیکی گردآوری گردیده است.


حق تکثیر:انتشار اینترنتی

● برای آگاهی یافتن از چگونگی مطالعه این کتاب، ویکی کتابناک را ببینید.


PDF
حجم: 4 مگابایت
دریافت ها: 3300
تعداد صفحات: 216

منبع :http://ketabnak.com




نوع مطلب : معرفی كتاب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
1395/02/31 :: نویسنده : شیما بختیاری

متلک کاریکاتوری یک روزنامه به وزیر بهداشت!

 وزیر بهداشت گفته «مردم دیگر برای خرید دارو، فرش زیر پایشان را نمی فروشند.» همین جمله دستمایه نعیم تدین، کارتونیست روزنامه شهروند شده است.

 

یکی دیگر از تفاوت‌های ایران و خارج!

 به بهانه جشن باشگاه پرسپولیس با حضور مدیران و اعضای هیات مدیره و حواشی مربوط به تقلید صدای علی پروین و علی دایی.

 

محمدرضا میر شاه ولد. خبر ورزشی





نوع مطلب : دنیای كاریكاتور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
در این آموزش شما میتوانید یک اثر هنری با آبرنگ را از ابتدا تا انتها را بیاموزید

[http://www.aparat.com/v/jD4Cv]


منبع : www.aparat.com




نوع مطلب : آموزش نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

Summer Color by Richard McKinley Pastel ~ 12 x 16
April Afternoon by Richard McKinley Pastel ~ 12 x 16
Old Sentinels by Richard McKinley Pastel ~ 16 x 12
Marshland Aglow by Richard McKinley Pastel ~ 12 x 16
Colors of Santa Fe by Richard McKinley Pastel ~ 20 x 20

منبع : http://www.shan2012.blogfa.com







نوع مطلب : نقاشی های روز ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
گوگل در پروژه‌‌ای مشهور به Art Camera یا دوربین هنر اقدام به انتشار عکس‌هایی بسیار باکیفیت از آثار مشهور نقاشی جهان کرده است. با زوم کردن روی این تصاویر حتی می‌توانید جزئیات رد قلم‌موی نقاش‌های مهم جهان را ببینید.

نقاشی‌های گوگل

هیچ وقت با چشم‌‌های خودتان نمی‌توانید جزئیاتی كه گوگل ارائه كرده را در نقاشی‌های مهم تاریخ هنر درك كنید. در این عكس‌ها كه بسیاری از آنها بیشتر از 1000 گیگاپیكسل دارند امكان زوم فراهم شده كه بسیاری از علاقه‌مندان هنر را جذب خود كرده است. حدود 200 تصویر از این نقاشی‌ها طی 5 سال گذشته ثبت شده است. در سالهای اخیر با بازوی روباتیك گوگل زمان ثبت این تصاویر  برای هر تابلو از یك روز به 30 دقیقه كاهش پیدا كرده است.

این تصاویر را می‌توانید با کلیک روی  {اینجا}  ببینید.

منبع : www.khabaronline.ir





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

اثر نقاشی از سهراب سپهری که به گفته کارشناسان بیش از 3 میلیارد تومان قیمت دارد این روزها در کنار خیابان است.

برای دومین سال، سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام بر برگزاری رویداد هنری "نگارخانه‌ای به وسعت شهر" کرده است و تمامی سازه‌های تبلیغاتی شهر را به نمایش آثار هنری اختصاص داده است.

یکی از آثار قابل توجه در این رویداد هنری که بیش از 800 اثر هنری را شامل می‌شود، تابلو نقاشی از سهراب سپهری گران قیمت‌ترین نقاش ایرانی است.

این هنرمند که در حراج تهران یکی از آثارش 2 میلیارد 800 میلیون تومان فروش رفته و در حراج‌های بین‌المللی همچون کریستیز و ساتبیز هم رکوردهای قابل توجهی دارد، یکی از بهترین آثارش که متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است و قیمت آن بیش از 3 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود را در این طرح دارد تا عموم شهروندان از دیدن آن در سطح شهر لذت ببرند.

منبع: www.honaronline.ir




نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دومین جشنواره بین‌المللی کارتون ترکیه 2016 با موضوع ˝بیایید موانع را بر داریم˝ برگزار می‌شود.

حدود ده درصد از مردم جهان دارای معلولیت هستند، بعضی از آنها نه می‌بینند نه می‌شنود و نه حس می‌کنند.... وظیفه سایر انسان‌ها حمایت و مراقبت از آنهاست.

دومین جشنواره بین‌المللی کارتون ترکیه به منظور ارتقاء سطح آگاهی عمومی مردم از تمامی کارتونیست‌ها دعوت به عمل می‌آورد تا به این موضوع بپردازند.

حضور تمامی کارتونیست‌های جهان در این رویداد هنری آزاد بوده و هر هنرمند می‌تواند حداکثر با 5 اثر در مسابقه شرکت نماید، ضمنا تکنیک اجرای آثار آزاد است. آثار ارسالی می‌تواند رنگی و یا سیاه – سفید بوده و اندازه آن‌ها حداکثر A3 باشد.

آثاری که قبلا انتشار یافته‌اند ولی جایزه‌ای برنده نشده باشند نیز می‌توانند در این رقابت شرکت نمایند.

گفتنی است؛ هیئت داوران پس از بررسی آثار به نفر اول 8000 لیر به همراه لوح، نفر دوم 5000 لیر به همراه لوح و به نفر سوم 3000 لیر به همراه لوح اهدا می‌نماید، ضمنا سه جایزه ویژه 1000 لیر به همراه لوح نیز به منتخبین اعطا می‌گردد. هزینه‌های حمل و نقل و اقامت برندگان اول تا سوم توسط شهرداری ازمیر پوشش داده خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند فرم ثبت نام را از آدرس http://www.engelsizmir.org/39/Yarismalar دانلود و تکمیل نموده و به همراه آثار حداکثر تا تاریخ چهارشنبه 24 تیر ماه 1395 از طریق پست ارسال نمایند.


مشخصات کامل صاحب اثر باید پشت آثار قید شده و عکس نیز هنرمند ضمیمه گردد .
آدرس پستی ارسال آثار :
İzmir Büyükşehir Belediyesi, Basın Yayın Halkla İlişkiler ve
Muhtarlıklar Dairesi Başkanlığı, Tanıtım Şube Müdürlüğü
"Uluslararası Karikatür Yarışması"
Cumhuriyet Bulvarı No:1 Konak 35260 Izmir / Türkiye

 منبع : www.honaronline.ir





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

نمایشگاه طراحی‌های کریم بخشی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پردیس چارسو، کریم بخش مجموعه ای از طراحی‌های خود را از 31 اردیبهشت تا 31 خرداد در پردیس چارسو در معرض فروش قرار می‌دهد.

در این نمایشگاه که روز جمعه 31 اردیبهشت ساعت 16 افتتاح می‌شود تعداد 42 اثر از طراحی‌های این هنرمند با قیمت هر تابلو 100 هزار تومان در طبقه ششم پردیس چارسو به فروش می‌رسد.

کریم بخشی در یادداشت ورودی این نمایشگاه آورده است: "نزدیک به سه سال است كه به بهانه بهار، طراحی‌هایم را با هدف ورود آثار هنری به خانه‌های مردم و زندگی روزمره آن‌ها، با قیمتی ارزان و از طریق فضای مجازی به عموم عرضه داشته و طراحی‌هایم را بدون واسطه به دست آنان رسانده‌ام. اکنون در بهار 95 پردیس چارسو به عنوان مجموعه‌ای که اهداف، فعالیت‌ها و فضای معماری خاص آن به گونه‌ای است که خود را با هنرمند و مخاطب همراه می‌کند و محیطی برای ارتباط مستقیم مخاطب و اثر هنری به وجود می‌آورد، از این جریان استقبال و فضای برپایی حراج‌نمایشگاهی از طراحی‌هایم را فراهم کرده است."

کریم بخشی متولد 1363 در استان مرکزی است. او که از سال 84 تا 91 در کلاس‌های احمد وکیلی حضور داشته تا کنون در نمایشگاه گروهی متعددی شرکت کرده که نمایشگاه گروهی در نگارخانه آشیانه مهر (1390) ، نمایشگاه گروهی طراحی روی کاغذ در نگارخانه الهه (1392)، نمایشگاه گروهی طراحی در خانه هنرمندان (1393 ) و نمایشگاه گروهی چاپ دستی (1394) از آن جمله است.

علاقه‌مندان به بازدید و خرید از این حراجنمایشگاه می‌توانند تا 31 خرداد هر روز از ساعت 15 تا 23 به پردیس چارسو به نشانی خیابان جمهوری، تقاطع خیابان حافظ، طبقه ششم بازار چارسو مراجعه نمایند.

 منبع : www.honaronline.ir





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

این آخر هفته گالری‌های تهران میزبان 28 افتتاحیه نمایشگاه از چند نسل هنرمندان تجسمی کشور از جمله چند تن از هنرمندان تاثیرگذار هنر معاصر ایران می‌شوند

این هفته علاقه‎مندان در کنار ادامه نمایشگاه‌های پیشین می‎توانند شاهد 28 رویداد هنری جدیدی در زمینه نقاشی، مجسمه، عکس و چیدمان باشند. 

شهریور: از 31 خرداد تا 28 اردیبهشت ماه میزبان مجموعه‌ای از آثار پرویز تناولی هنرمند معاصر ایران با عنواان "پرویز تناولی و پنجاه سال هنر پاپ" است. گالری شهریور در الهیه، خیابان خزر شمالی، بن بست هرمز، پلاک 9 قرار دارد.

گالری فرهنگسرای نیاوران: نقاشی، چاپ و حجم‌های مصطفی دشتی را از 31 اردیبهشت تا 12 خرداد ماه به نشانی خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران در معرض دید علاقه‎مندان به هنر قرار می‌دهد.

نگارستان آن: نقاشی‌های خسرو خسروی با عنوان "خیابان‎های خیس" را از 31 اردیبهشت ماه تا 26 خرداد ماه به نشانی ونک، خیابان سئول، شماره 40 به نمایش می‎گذارد.

نگارستان آن دو: نمایشگاه نقاشی سوده داود با عنوان " آلوِیز Always" را از 31 اردیبهشت ماه تا 26 خرداد به نشانی ونک، خیابان سئول، شماره 28 برگزار می‌کند.

امکان: نقاشی‎های فرشید ملکی با عنوان "بافت - توتم" را از 31 اردیبهشت تا 18 خرداد ماه به نشانی میدان هفت‌تیر، کوچه آقامحمدی، پلاک 77 به نمایش می‌گذارد.

نگاه: آثار حجت امانی با عنوان "طبیعت بی‌جان ایرانی" را از 31 اردیبهشت تا 26 خرداد ماه به نشانی لواسان، بلوار اصلی (امام خمینی)، خیابان شکوفه (عصطلک)، خیابان نگار، کوچه گلزار، انتهای کوچه، پلاک 32 به نمایش می‌گذارد.

پروژه‌های آران: آثار مجسمه، چیدمان و چاپ دستی یاشار آذرامدادیان با عنوان "له یا علیه" را از 31 اردیبهشت ماه تا 21 خرداد به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط در معرض دید علاقه‎مندان به هنرهای تجسمی قرار می‎دهد.

راه ابریشم پارک لاله: نمایشگاه منتخبى از آثار پروژه‌هاى اِورى‌دى ایرانی را از 31 اردیبهشت ماه تا 10 خرداد به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک 210 برگزار می‎کند.

گلستان: نمایشگاه اثار نقاشی سعید سادات نیا را از 31 اردیبهشت تا 5 خرداد به نشانی خیابان دروس، خیابان كماسایی، پلاک 34 برگزار می‎کند.

والی: آثار نقاشی فرزانه آذر با عنوان "آواز سکوت" را از 31 اردیبهشت تا 13 خرداد به نشانی میدان ونك، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 روی دیوار می‌برد.

طراحان آزاد: عکس‎های هانیه گلابی، مهسا سالک‌نژاد، مرین ترابی با عنوان "چیزهایی درباره این شهر"را از 31 اردیبهشت تا 5 خرداد به نشانی میدان سلماس، جنب بانک پاسارگاد، شماره 5 به نمایش می‌گذارد.

سایه: نمایشگاه آثار نقاشی گلبرگ شعبانی با عنوان "تبادر" را از 31 اردیبهشت تا 10 خرداد ماه به نشانی نیاوران، خیابان جمشیدیه (فیضیه)، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، پلاک 3 برگزار می‌کند.

سیحون دو: آثار نقاشی‎خط بهروز زیندشتی را از 31 اردیبهشت تا 12 خرداد به نشانی خیابان مقدس اردبیلی، خیابان پسیان، خیابان سینایی، پلاک 24 میزبانی می‌کند.

صا: نمایشگاه چیدمان و پرفورمنس حامد سلطانی با عنوان "چرا؟ جنگ!" را از 31 اردیبهشت تا 28 خرداد ماه به نشانی پاسداران، بوستان هشتم، پلاک 134، طبقه همکف برگزار می‎کند.

مهروا: نمایشگاه گروهی "خانه‎ای در خود تبعید" را به انتخاب پدرام رمضانی و با آثاری از ایلیا تهمتنی، بهار حمزه‌پور، مهرداد عمرانی، ابراهیم کاشانی، امیرعلی گلریز، ندا مرادی، سولماز نباتی، محسن یزدیپور، شیوا یغمایی و ندا مرادی نظری از 31 اردیبهشت تا 10 خرداد ماه به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، شماره 38 برگزار می‌کند.

دنا: نمایشگاه عکس حمید جانی‌پور با عنوان "سلفی نابلدان" را از 31 اردیبهشت تا 110 خرداد به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، كوچه سوسن، پلاك 4، زنگ 2 برگزار می‏کند.

آرته: عکس و چیدمان حمیرا یاسری با عنوان "وقتی که رفتی" را از 31 اردیبهشت تا 7 خرداد ماه به نشانی ونک، خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان جنوب، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی خانی، 20 متری گلستان، 12 متری دوم، پلاک 3 به نمایش می‎گذارد.

افرند: یک نمایشگاه گروهی را از 31 اردیبهشت تا 7 خرداد به نشانی بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهان‌آرا، خیابان 19 ام (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشک‌شهر، پلاک 48 برگزار می‎کند.

ویستا: نمایشگاه آثار نقاشی فرشته ستایش با عنوان "هدیه‌ای برای مادرم" را از 31 اردیبشت تا 10 خرداد ماه به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 برگزار می‌کند.

ایده پارسی: عکس‌های سپهر مصری، بهزاد اسدی، امیرحسین جباری، بابک جوادزاده، فاطمه حیدری، محمد فرزانه، علی مرادزاده، مصطفی مرادی، بابک مسرتی، پویا ملاپناه، ایمان مهتابی، رضا نیازی، مریم هداوند، حمید وفایی ملامحمد را در نمایشگاهی با عنوان "الکتروبریکلاژ" از 31 اردیبهشت تا 10 خرداد به نشانی خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک 28 روی دیوار می‌برد.

احسان: نقاشی‌های نهدیه مشاقی با عنوان "دید نو" را از 31 اردیبهشت تا 5 خرداد به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 در معرض دید علاقه‎مندان به هنر قرار می‌دهد.

یسنا: عکس‎های محسن مهاجر با عنوان "پشنگه" را از 31 اردیبهشت تا 7 خرداد ماه به نشانی میدان انقلاب، جمالزاده شمالی، قبل از بلواركشاورز، قدرغربی، پلاك 86 روی دیوار می‎برد.

نگر: نمایشگاه گروهی "دویدن به سوی رویاها" را با آثاری از امیر خجسته، شیرین ملت گهر، مهرداد میرزایی، لیلا ایمانی، مینا جعفری، امان عسگری‌زاد، یاسمن نوذری، محمدعلی فاموری به نشانی قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارارم، پلاک 33، زنگ سوم برگزار می‎کند.

هپتا: نقاشی‎های جلال‌الدین مشمولی با عنوان "پسران سیاهرود" را از 31 اردیبهشت تا 9 خرداد به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، مقابل خانه هنرمندان، بن بست نیکوشهر، پلاک 3، طبقه اول به نمایش می‌گذارد.

هفتان: نمایشگاه آثار نقاشی لئون کهن را از 31 اردیبهشت تا 5 خرداد به نشانی میدان هفت تیر، بهار شیراز، سلیمان خاطر، کوچه ابرار غربی، پلاک 65 برگزار می‌کند.

آیریک: آثار نقاشی مجتبی بقائیان را از 31 اردیبهشت تا 6 خرداد به نشانی اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا آذر، مجتمع ایریک سنتر جنوبی، طبقه 3، واحد 102 به نمایش می‌گذارد.

مینا: نمایشگاه آثار نقاشی نازنین شریعتی با عنوان "بیداردل" را از 31 اردیبهشت ماه تا 5 خرداد به نشانی خیابان پاسداران، گلستان دوم (فلاح زاده) شماره 120 برگزار می‏کند.

کاوه: نقاشی‌های افسانه تائبی را از 31 اردیبهشت تا 5 خرداد به نشانی خیابان ظفر، انتهای فرید افشار، خیابان دولتشاه غربی، خیابان پروین، کوچه تایباد، پلاک 26 روی دیوار می‌برد.

ضمنا نمایشگاه های پیشین هم اکنون در حال فعالیت های قبل هستند.

منبع : www.honaronline.ir





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دوران کودکی ما عمدتا با تفریحات غیر دیجیتالی سپری میشد؛ همیشه بعد از مدرسه در کوچه ها فوتبال و قایم باشک بازی می کردیم، روزهایی که در خانه بودیم هم به بازی های کاغذی و بی سر و صدا ختم می شد.حتما یادتان هست که یکی از تفریحات محبوبمان در دوران کودکی، کشیدن نقاشی روی کاغذ و حتی در و دیوار منزل بود.

این روزها با پیشرفت لوازم الکترونیکی، صفحات کاغذ جای خود را به نمایشگرهای تبلت و تلفن های هوشمند داده اند. بنابراین نقاشی، این تفریح محبوب دوران خردسالیمان  را از این به بعد می توانیم روی آنها تجربه کنیم. با این کار هم از ریخت و پاش اضافه جلوگیری کرده و هم در مصرف کاغذ صرفه جویی می کنیم. یکی از جالب ترین این اپلیکیشن ها، Paint Joy است.

بسته به مهارتتان در نقاشی، در Paint Joy قادرید از یک آدمک معمولی گرفته تا یک چهره کامل و پرجزئیات طراحی کنید. در این اپلیکیشن انواع قلم با قطر قابل تنظیم و اشکال متفاوت در اختیار شما قرار داده شده تا دستتان در خلق یک اثر هنری کاملا باز باشد.

اگر تصور می کنید که این اپلیکیشن صرفا برای افراد آماتور طراحی شده، کاملا در اشتباهید. امکانات Paint Joy در حدی هست که بتوان با آن یک نقاشی خوب و پرجزئیات کشید؛ فقط همه چیز به دستان پرتوان هنرمندی که گجت را در دست گرفته بستگی دارد.

در حین نقاشی، اگر بخشی از طرحتان خراب شد نگران نباشید، با استفاده از دکمه بازگشت می توانید آن را اصلاح کنید. خصوصیت ویژه و بسیار جالب این اپلیکیشن، فیلم برداری از روند نقاشی کشیدن شماست. پس از این که طرحتان را کامل کردید، می توانید چگونگی تکمیل شدن نقاشی خود را در دور تند ملاحظه نموده و آن را ذخیره کنید. سپس اگر تمایل داشتید قادرید آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و نظر دوستانتان را در مورد اثر هنری خود بدانید.

Paint Joy را می توانید به صورت رایگان از کافه بازار دانلود کنید.

Paint Joy
  • Paint Joy
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: Bejoy Mobile
  • سیستم عامل: اندروید
  • حجم: 2 مگابایت

منبع : http://digiato.com





نوع مطلب : نرم افزار های نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


هنر نقاشی دو شاخه اصلی بیشتر ندارد. هنر واقعگرا و هنر غیر واقعگرا یا همان انتزاعی. انتزاع یا تجرید یکی از فعالیتهای ذهن است. بدین معنی که ذهن ما از مفاهیم حقیقی که در خارج از ذهن ما و در عالم واقع وجود دارند، بعضی مفاهیم را انتزاع میکند. مفاهیمی که بدین ترتیب منتزع میشوند ما به ازای خارجی ندارند. مثلا مفهوم انسان یک مفهوم انتراعی است که ذهن از کنار هم نهادن مشترکات تک تک آدمهایی مانند علی و حسن و حسین که هر کدام در عالم واقع و خارج از ذهن ما وجود دارند، انتزاع کرده است. علی و حسن و حسین هر کدام مابه ازای خارجی دارند، ولی مفهوم انسان که از علی و حسن و حسین انتزاع شده، یک مفهوم کلی است که در عالم خارج وجود ندارد.

 نقاشی انتزاعی یا آبستره یا تجریدی، به نقاشی ای گفته میشود که دارای فرمهای انتزاعی است. بدین معنی که در این نقاشیها قرار نیست که فرمها و رنگهای استفاده شده، شیئ ای که مابه ازای خارجی داشته باشد را در ذهن تداعی کند. فرم و رنگ اشاره به واقعیتی خارج از ذهن ندارد و خود به عنوان تنها واقعیت موجود مورد استفاده قرار میگیرد.

طبق این تعریف، هنر غیر واقعگرا از هنر واقعگرا مجزا میشود. تمام سبکهای نقاشی که در آن فرم و شکل تداعی کننده واقعیتی در خارج از ذهن باشند، در زیر مجموعه هنر واقعگرا قرار میگیرند. رئالیسم، کوبیسم، امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم و بسیاری از سبکهای نقاشی که در آنها، فرم ارتباط خود را با واقعیت حفظ میکند، ( ولو این ارتباط بسیار کمرنگ باشد ) جزو زیر شاخه های هنر واقعگرا محسوب میگردند.

آنجا که این ارتباط بطور کامل گسسته میشود، هنر غیر واقعگرا یا آبستره یا انتراعی، آغاز میگردد.


واسیلی کاندینسکی نخستین نقاشی است که حدود سال ۱۹۱۰ نخستین نقاشی کاملاً انتزاعی را عرضه کرده است، و از آن پس، هنر انتزاعی مدرن در بسیاری از جنبش‌ها و مکاتب هنری مختلف عرض اندام نموده است. نقاشی های اولیه کاندینسکی به سنبلیست های های روسی و گروه های انشعاب وابسته بود.از همان اوان،شهر مسکو،شمایل های روسی و هنر قومی آن دیار،سخت بر کاندینسکی اثر گذاشتند. و او را با هنر مندان پیشتاز روسی مرتبط کردند.بعدها در منظره هایی که با عنوان بدیهه سازی کشید.از طبیعت بسیار فاصله گرفت.


در انتزاع مطلق او به این نتیجه رسید که اگر هماهنگی های ناب تصویری عاری از صور عینی یا استعاری باشند،همچون اصوات ناب موسیقی روح انگیز می شوند.هنرمند آزادانه از انگیزش های روحی خویش پیروی میکندو حتی مختار است که از صور طبیعی یکسره چشم بپوشد و خود را به نیروی بیانی شکل های رنگین بسپارد.تنها قانون او ضرورت درونی است.(دایره المعارف هنر-رویین پاکباز)

نقاشی کاندینسکی و بن مایه های تفکر شرقی و عرفانی:


 می توانیم به اجمال بگوییم که هنر کاندینسکی رویشی است از فوویسم و هنر قومی،ولی اگر بخواهیم آن را بفهمیم بایسته است که موسیقی را،هم به عنوان تجربه و حال و هم به عنوان ،به آن دو آبشخور اضافه کنیم.کاندینسکی به اعلا درجه واگنر را می ستود و معتقد بود که وی،موسیقی ،شعر و صحنه را در مجموعه سازمندی در هم آمیخته و به اپرا،که تا آن زمان هنری بیش از حد دنیوی بود،بعد معنوی بخشیده است.

نقاشی به نوشته کاندینسکی«می تواند همان انرژی هایی را در مشاهده گر ایجاد کند که موسیقی می تواند در شنونده ایجاد کند.کاندینسکی جویای پژواک است:درست همانند رابطه موسیقی با شنونده ،شکل ها و رنگ ها باید به روح مشاهده گر نفوذ کنند و تارهای وجودش را به ارتعاش در آورند و در اعماق ذهنش طنین افکنند.در خلال سال هایی که به انتشار جنگ مورد اشاره و کتاب در باره معنویت در هنر منتهی شدند،نقاشی های او در باز نمایی از مناظر طبیعی و گاه صحنه های راز آمیز مرتبط با انسان ها و اسب ها،بیش از پیش بر غنای رنگی شان افزوده و از دقت و صراحتشان کاسته شد.او از سال 1909 به بعد،برخی از نقاشی هایش را بدیهه نگاری نامید.می توانیم همچنان اشارت هایی را به انسان ها،ساختمان ها،کوه ها و غیره در آنها پیدا کنیم،ولی این ها بیشتر نقش نشانه ها را دارند تا باز نمود ها.آنها نه خود اشیا،بلکه تصویر ساده شده ای را تداعی می کنند که خود او قبلا از اشیا کشیده شده است.آنها جلوه ای رویا گونه و تخیلی دارند.چنانچه از عناوین تابلو ها بر می آید،کاندینسکی آنها را حتی المقدور خود انگیخته و رها از سنجش گری و آگاهی آفریده است.

هنر انتزاعی موندریان و مالویچ از این جهت که بر فرم های ابتدایی تکیه می کندفاقد عناصر انسانی و آشکارا مدرن به نظر می آید.این گونه می شود بیان کرد که هر دو هنرمند دارای انگیزه های عرفانی اند و بیش از آنکه بخواهند جهان مادی را ستایش کنند،در پی مقابله با آن هستند.فلسفه کلاسیک این باور آنها را تحکیم می کند که واقعیت قابل مشاهده و ملموس نقابی بر واقعیت عمیق تر است که فقط از از طریق تخیل می توان به آن دست یافت.افزون بر آن،موندریان بر این باور است که هنر باید از عرضیات نمودهای طبیعی تعالی جوید تا بتواند به وسیله شکل های انتزاعی،که در پیوندی پویا با یکدیگر باشند،به خلق زیبایی نایل آید.این باور موندریان را می توانیم بسط آن آموزه های یونانی بدانیم که می گوید آرمان هنر باید کمالی فراتر از دسترس طبیعت باد.با این همه،ویژگی تفکر موندریان و مالویچ ناشی از در آمیزی چنین آرمان هایی با گونه ای عرفان شرقی است که در خلال واپسین دهه های قرن نوزدهم و سال های نخست قرن بیستم(و سپس بعد از جنگ های جهانی اول و دوم)به طور وسیعی در جهان غرب طنین افکن می شود.هنر کاندینسکی،که در ظاهر با هنر موندریان و هنر مالویچ تفاوت های زیادی دارد،به لحاظ تعلقات اصلی تا حد زیادی با آنها مشترک است.هر سه هنرمند عمیقا به ایده های اشراقی و عرفانی تعلق خاطر دارند.(نوربرت لنتن،هنر مدرن،صفحه 97،99و100)

نمونه ای از آثار واسیلی کاندینسکی را در زیر می بینیم

Kandinsky01

 

 Kandinsky03

منبع : http://www.kalamezendeh.ir





نوع مطلب : سبك های نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

مسابقه تایپوگرافی Morisawa ژاپن برگزار می‌شود.

 در این رقابت از ایده‌های جسورانه و خلاقانه در طراحی حروف استقبال می‌گردد، این مسابقه در دو گروه حروف لاتین و حروف زبان ژاپنی برگزار خواهد شد.

تمامی علاقمندان با هر ملیتی امکان حضور در این رویداد هنری را دارند. هر شرکت کننده می‌تواند در یک یا هر دو بخش شرکت کند و تصاویر خود را به صورت فایل pdf ارسال نماید. ضمنا محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.

هیئت داوران پس از بررسی آثار اسامی برگزیدگان را از طریق سایت جشنواره معرفی می‌نماید و جوایز این رقابت به برندگان هر بخش به صورت مجزا تعلق می‌گیرد. نفر اول یک میلیون ین، نفر دوم پانصد هزار ین، نفر سوم سیصد هزار ین و سه نفر در رتبه چهارم مبلغ پنجاه هزار ین به عنوان جایزه دریافت می‌نمایند.

علاقه‌مندان می‌توانند از اول می تا 31 جولای 2016 (12 اردیبهشت تا 14 تیرماه 1395) جهت ثبت نام در این رقابت شرکت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه  شرکت در این رقابت به سایت http://competition.morisawa.co.jp/en/guidelines/ مراجعه نمایید.

منبع : www.honaronline.ir 





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

استاد آبرنگ ˝عطاالله ذی نوری˝ تازه‌ترین نقاشی‌های آبرنگش را این روزها به گالری شکوه آورده است.

ذی نوری در این نمایشگاه 33 اثر آبرنگ در ابعاد مختلف که همگی در یک سال اخیر خلق شده‌اند را در کنار چهار اثر خوشنویسی از مجموعه شخصی‌اش که در حدود 25 سال پیش کار شده را به نمایش گذاشته است.

این استاد آبرنگ در مورد آثار تازه‌اش در این نمایشگاه گفت:"نقاشی‌های تازه‌ام در این نمایشگاه در ادامه کارهایم در نمایشگاه قبلی است. سوژه‌ها کمی متفاوت با گذشته کار شده اما به لحاظ سبک و تکنیک اجرا در ادامه آثار قبلی‌ام کار شده‌اند. در این نمایشگاه علاوه بر گل، میوه و طبیعت، انسان‌ها در آثارم حضور دارند. مناظری که بیشتر در این آثار کار کرده‌ام شمال کشور و شهرهای غربی ایران چون سنندج است، مردمی که در این مناظر حضور داشته‌اند را با لباس‌های سنتی این شهرها به تصویر کشیده‌ام."

این هنرمند پیشکسوت را می‌توان نقاش واقع گرا و حتی فرا واقع گرا نامید، او سعی می‌کند در آثارش به واقعیت سوژه‌ها بیش از حد نزدیک شود و در واقع می‌توان گفت هنرمند در این نقاشی‌ها مانند دوربین عمل می‌کند، قلموی او حکم دوربین را دارد و سعی می‌کند اجزای تصویری که می‌بیند را مو به مو بر روی بوم پیاده کند، همین امر موجب شده تا نقاشی‌هایش زنده به نظر آیند و مخاطبان با بازدید از این آثار احساس کنند گل‌های زرد و صورتی، ماهی‌های قرمز درون تنگ و سبدهای انار درون تابلوی نقاشی قابل دسترس است.

http://honaronline.ir/Media/Image/Gallery/5581/635983041737463114.jpg

ذی نوری برای به تصویر کشیدن مناظرو خانه‌های قدیمی در آثارش تا جایی که امکان داشته باشد در دل سوژه مورد نظرش قرار می‌گیرد و به صورت زنده آن‌ها را نقاشی می‌کند، وی در این رابطه گفت: " برای به تصویر کشیدن بناهای سنتی، ساختمان‌های قدیمی و مناظر در مکان مورد نظر قرار می‌گیرم تاجایی که امکانش باشد بصورت زنده کار می‌کنم، در بعضی آثار نیز طراحی اولیه آن را بر روی کاغذ انجام می‌دهم و بعد به کمک عکس‌هایی که خودم ثبت می‌کنم سوژه را بطور کامل به تصویر می‌کشم. البته با یک عکس نمی‌توان کل بنا را به تصویر درآورد زیرا اگر از لنز دوربین واید استفاده شود اثر دفورمه شده و جزئیات آن به چشم نمی‌آید بنابراین لنز نورمال را برای عکس گرفتن از این بناها انتخاب کرده به همین منظور از هر مکان چند تصویر ثبت می‌کنم تا کار راحت تر انجام گیرد."

هنرمند در این نمایشگاه با نمایش خوشنویسی‌های قدیمی‌اش مروری بر آثار گذشته‌اش دارد، وی در مورد این چهار اثر که بر روی دیوار جداگانه ای در سالن بالایی گالری شکوه بر روی دیوار نصب شده و متعلق به مجموعه شخصی‌اش است گفت:" این آثار قدیمی شامل چهار اثر خوشنویسی با ابعاد کوچک است که در حدود 25 سال پیش کار شده است. خوشنویسی‌هایم بر گرفته از اشعار شعرای بزرگی چون صائب تبریزی، هاتف اصفهانی، سعدی و حافظ است که به صورت چلیپا با خط نستعلیق کار شده است."

عطاالله ذی نوری متولد 1323 است، او در سال 91 نشان درجه یک هنری معادل دکترا را دریافت کرده است. آثار ذی نوری تا کنون در استرالیا، روسیه، انگلستان، دوبی ... به نمایش در آمده و حدود 12 سال پیش، كتابی از مجموعه آثار او توسط انتشارات نگار به چاپ رسیده است. همچنین وی در سال 1348 مدرک خوشنویسی خود را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده است.

نمایشگاه آبرنگ‌های عطاالله ذی نوری تا 22 اردیبهشت ماه در گالری شکوه دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ساعات 16 تا 20 و جمعه‌ها ساعات 16 تا ۲1 در گالرى شکوه واقع خیابان فرمانیه،بلواراندرزگو،خیابان امیر نوری، پلاک 19 دیدن نمایند.

منبع : www.honaronline.ir





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 خیلی‌ها شاید نگران از دست دادن شغل‌شان به خاطر گسترده شدن استفاده از ربات‌ها باشند اما حالا پای آنها به هنر هم رسیده است. چندین تیم دانشجویی و تحقیقاتی در حال رقابت در مسابقه نقاشی ربات‌ها هستند که جایزه‌ای 100 هزار دلاری دارد.

این رقابت در دو گروه برگزار شده است: آثار هنری که صرفا توسط روباتها ارایه شده و آثاری که در خلق آنها انسان‌ هم نقش داشته است. بیش از 71 اثر هنری در این رقابت شركت كرده‌اند. 

در خلق این آثار از 14 فناوری مختلف استفاده شده كه كاملا با یكدیگر متفاوت هستند.در واقع بر خلق این آثار ربات یك سوژه را مشاهده كرده و سپس بر اساس فناوری و الگوریتم خاص خود اقدام به خلق آن روی بوم نقاشی كرده است.

برای رای دادن به نقاشی‌ها می‌تواند به {اینجا} بروید.

منبع : www.khabaronline.ir





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
گروهی از دوستان خواهان کاربرد نرم افزار کورل دراو جهت انجام فعالیت های طراحی شدند و لذا ذیلا روش کار بصورت ویدیویی جهت طراحی یک لیوان ، به دوستان تقدیم می شود.
با تشکر از سایت پر محتوای آپارات


[http://www.aparat.com/v/QWIx6]


[http://www.aparat.com/v/4vs7z]






نوع مطلب : فتوشاپ و کورل دراو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
1395/02/14 :: نویسنده : شیما بختیاری

کاریکاتورهای جالب و زیبا - آکا

کاریکاتورهای جالب و زیبا - آکا

 

کاریکاتور روز معلم,کاریکاتور روز معلم,کاریکاتور روز معلم,[categoriy]



 





نوع مطلب : دنیای كاریكاتور، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

نگاهی به چهار نمایشگاه گالری های تهران

گالری‎های تهران این روزها میزبان هنرمندان رشته‎های مختلف هنرهای تجسمی هستند و از میان آنها نمایشگاه های مروری بر آثار واحد خاکدان، ˝بودن‎های خاموش˝، ˝لبه˝ و ˝طبیعت بی جان˝ را انتخاب کردیم.

همچون گزارش‌های پیشین درباره گالری‎ها، این هفته نیز سراغ چند نمایشگاه رفتیم، نمایشگاه مرور آثار واحد خاکدان در گالری ایرانشهر، آثار امیر موسوی در آران، نمایشگاه مسعود کشمیری در ثالث و نمایش آثار امیر فرهاد در هما، انتخاب‎های ما برای این هفته است.


مرور آثار واحد خاکدان در ایرانشهر:

گالری ایرانشهر در نخستین نمایشگاه خود همزمان با رونمایی از کتاب مجموعه‎ آثار واحد خاکدان هنرمند معاصر، مجموعه‌ای از آثار دوره‌های مختلف کاری این هنرمند را نیز به نمایش گذاشته است. آثاری که روند تاریخی آنها از اوایل دهه 50 و با آثار انتزاعی خاکدان آغاز می‎شود. آثاری که تحت تاثیر هنر مدرن اروپایی و با فضایی انتزاعی کار شده‌اند و جزء تجربه‎های نخستین این هنرمند محسوب می‏ شوند. در دوره بعدی آثار که به میانه دهه 50 مربوط می ‏شود، خاکدان با حفظ پس زمینه‎های انتزاعی اشیایی کاملا واقع ‏نمایانه را در آثار خود بازتاب می‏ دهد.

 

او اواخر دهه 50 به خلق تصاویر انسان‎ه‏ای تنها در محیط‎های بسته می‎پردازد که به گفته خود او از خاطرات دور او نشات گرفته‎اند. در این میان آثار اخیر او نیز در این نمایشگاه روی دیوار رفته است که ترکیب‎بندی ‏های متفاوتی دارند و جهانی متمرکز بر میانه تابلو که حسی از حسرت و اضطراب در آن وجود دارد در آنها به تصویر کشیده شده است. در آثار دوره‎های اخیر واحد خاکدان تاکید بر نوستالژی با بیانی داستانی که به شیوه هایپررئالیسم تصویر شده است دغدغه‌های او را از مسائل مختلفی مانند غربت و مهاجرت، خاطرات و تجربه‌های زیستی گوناگون می‎توان دید.

بودن‎های خاموش در گالری ثالث:

مسعود کشمیری مجموعه تازه طراحی و نقاشی خود با عنوان "بودن‎های خاموش" را در گالری ثالث روی دیوار برده است، او در نقاشی‎های این مجموعه با تصویرکشیدن فیگورهایی در پس زمینه‎های خلوت یا به طور کلی خالی سعی کرده است که تنهایی آدم‎ها را نشان دهد. این آدم‌ها تنها در میان این قاب‎ها ایستاده‎اند، نمی دانیم که به کجا می‏ نگرند یا به چه می‎اندیشند آنها فقط هستند، بودنی که همانطور که کشمیری نمایشگاه خود را نامیده خاموش است.

با این حال در پس هر یک از این چهره‎ها داستانی وجود دارد که ما از آن بی‎خبر هستیم و همین موضوع است که مخاطب را وا می‌دارد بیشتر و بیشتر به این پرتره‏ های خاموش و تنها نگاه کند. کشمیری در بخش دیگری از این نمایشگاه مجموعه‎ای از طراحی‌‎های خود را برای نخستین بار به نمایش گذاشته است، برای این طراحی او لحظه ای از زندگی روزمره را انتخاب کرده است، که به شکلی روایی در چند تابلوی مختلف بیان شده است.

لبه در گالری آران:
امیر موسوی در مجموعه جدید عکاسی خود که "لبه" نام دارد، با وسواس و علاقه بسیار از موضوعاتی عکاسی کرده است که شاید کمتر کسی حتی به آنها توجه کرده باشد.خطوط بیرونی دیواری به ظاهر ساده، و یا پلی مجهز و پیچیده، عناصر ثابت و بازی نور و زمان متغیرهایی هستند برای نشان دادن آنچه که توضیح ناپذیر هست.

همه چیز حذف می‌شود تا ذهنیتی جدید پدید آید. تخیل هنرمند با خیره شدن به خطوطی که بر پهنه یک نما به هم می‌رسند، به آنچه که با کلام قابل بیان نیست، دست پیدا می کند. روایت حذف می‌شود و نتیجه نهائی گذر از موضوع است. آزاد از هرگونه منطق و دلیلی، هنرمند تنها عمق احساسات خود را به نمایش می‌گذارد.

طبیعت بی‎جان در گالری هما:

امیر فرهاد این هفته در گالری هما "طبیعت بی جان" را به نمایش گذاشته است. در این مجموعه او با تاکید بر نمایش نوعی طبیعت بی‏جان همان فضای پرجزییات و طراحی‎گونه‎ای را به نمایش گذاشته است که در مجموعه پیشین او نیز قابل رویت بود. فرهاد، با استفاده از جملات و نوشتار مختلف فضایی را در آثار خود پدید می‏ آورد که علاوه بر داشتن ویژگی‎های پاپ آرتی بار طنزی نیز به آثار او می‏ دهد.


رنگ یکی از عناصر جدید در مجموعه جدید امیر فرهاد است، عنصری که در نمایشگاه قبلی او غایب بود و اکنون او با استفاده از رنگ‎هایی که ریشه در فرهنگ عامه دارد هم فضای آثار را به نقاشی نزدیک‏تر کرده است و هم این مجموعه را بیشتر به پاپ آرت نزدیک کرده است. فرهاد نمایشگاه جدید خود را "طبیعت بی‎جان" نامیده است، عنوانی که در کنار تک مصرع‎های از خیام ماند "خاک گل کوزه گران خواهی شد" یا "ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز" فضایی خیامی را در این مجموعه به نمایش گذاشته است.

  منبع: www.honaronline.ir





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سنت و مدرنیسم، از قدیــــم تا امــــــروز˝ در گالری شمس برپا می‏شود.


نمایشگاه "هنر؛ سنت و مدرنیسم، از قدیــــم تا امــــــروز" از 24 ادیبهشت تا 24 خرداد ماه در گالری شمس برگزار می‎شود.

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان معاصر ایران مانند آیدین آغداشلو، قوللر آقاسی، نصرالله افجه ای، بیوک احمری، محمد احصایی، احمد اسفندیاری، هانیبال الخاص، ناصر اویسی، پروانه اعتمادی، امیرحسین امیرجلالی، صفورا اسماعیل نژاد، رضا بانگیز، صادق تبریزی، بهمن جلالی، علی جمشیدی، بهرام دبیری، علی دقیق، رضا درخشانی، مریم رحمانی، ابوالقاسم سعیدی، مریم سالور، سهراب سپهری، جلال شباهنگی، عربعلی شروه، علی اکبر صنعتی، ناصر عصار، مسعود عربشاهی، ناصر عزیزی، یحیی فیوضی، هراج کاراپتیان، سیاوش کسرایی، پرویز کلانتری، فرهاد گاوزن، فریده لاشایی، سیراک ملکنیان، رضا مافی، حسین محجوبی، فرامرز مختارپور، کیوان مکری، احمد نصراللهی، هاکوپیان به نمایش گذاشته خواهد شد.

گالری شمس در پاسداران شمالی، ضلع غربی فرهنگسرای نیاوران، کوچه خان سفید، پلاک 10 قرار دارد.
 

منبع : www.honaronline.ir





نوع مطلب : اخبار نقاشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
تصاویری که جف ویلیامز،فضانورد آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی به تازگی از زمین منتشر کرده مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این فضانورد برخی از این عکس‌ها را شبیه بهترین نقاشی‌های آب‌رنگ توصیف کرده است.

منبع : www.khabaronline.ir





نوع مطلب : نقاشی های روز ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
واگیره دراصل یک قسمت ازیک طرح بزرگ است نمونه این تکرارهادرنقوش سفالهای دوره‌های اولیه آشکاراست.

 تصویرسازی یا تصویرگری یکی از زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی است و به نوعی از اثر خلاقانه‌ی تصویری گفته می‌شود که القاکننده‌ی تجسمی یک مفهوم یا روایت با فرم بصری است. این مفهوم و روایت می‌تواند داستان، شعر، مقاله‌ای در روزنامه و کتاب و حتی تبلیغات تجاری، سرگرمی‌ها و اشکال و فرم‌های روی کالاها و لباس‌ها باشد.


تصویرگری

تصویرگری، نقاشی روایی است. راوی مجسّمِ متن؛ همراه یا بدون متن کار برد دارد، و می‌تواند دنباله‌دار، یا تک فریم باشد. تفاوت اصلی تصویرگری با نقاشی، هدفمند بودن آن برای کاربرد مشخص، درنظر گرفتن مخاطب و سفارش‌دهنده است و از این نظر مشابهات بسیاری با طراحی گرافیک دارد.

 

از انواع تصویرگری می‌توان :

نقاشی‌های داخل کتاب‌های کودک و روی جلد کتاب‌های بزرگسال (و گاه داخلی برای متن- که در ایران، تصویرگری برای متن بزرگسال کمتر رایج است)، نقاشی‌های روی پوسترهای تبلیغاتی و اقلام تجاری، داستان‌های مصور (کمیک استریپ)، و طراحی‌ها و نقاشی‌های داخل مجلات و روزنامه‌ها را نام برد.

واگیره دراصل یک قسمت ازیک طرح بزرگ است نمونه این تکرارهادرنقوش سفالهای دوره‌های اولیه آشکاراست. در دوره هخامنشی به نقش برجسته‌های تخت جمشید بانقش سربازها باشمایلی یکسان که درواقع تکراریک نقش است برخورد می‌کنیم.

  این نقوش می‌تواند انسان حیوان گیاه ویا عنصر سمبولیک باشد. درتصویرسازی‌های ایرانی بخصوص تذهیب تکرار نقش مایه بسیار استفاده شده اگر این تکرار مستقیم باشد واگیره انتقالی واگربه صورت قرینه باشد واگیره متقارن نامیده می‌شود.

نقش مایه نقش مایه یا موتیف‌های ایرانی اساس طراحی ونقش نگارهادر نگارگری ایرانی است که درآنها از گلها غنچه برگهای درختان حیوانات الهام گرفته شده است. در دوره هخامنشی ما نوعی ترکیب نمادهای متفاوت ازحیوانات متفاوت دریک موجود هستیم.

 

 

پیگمنت یا رنگدانه

پودرهای رنگی که درطبیعت یافت میشودوبه شکل رنگ‌های جسمی استفاده می‌شود. رنگهای روحی (جوهرهای رنگی) که بیشترمنشاگیاهی دارندمانند پودرهای رنگی نیازبه چسب یا صمغ ندارند مانند رنگ پوست گردو رنگهای مورداستفاده درقدیم دودسته رنگهای جسمی وروحی تقسیم می‌شوند.

رنگهای جسمی منشا رسوبی دارندوحالتی تخت وپوشاننده دارند مثل لاجورداخرا رنگهای روحی بیشتر منشاگیاهی دارندوحالت شفاف دارندمثل رنگ قهوه‌ای ازپوست گردو. درنگارگری ایرانی اغلب رنگهای جسمی به عنوان ته رنگ وزمینه استفاده میشوددرحالی که رنگهای روحی برای قلم گیری وساخت وساز استفاده می‌شود.

 

تذهیب

تذهیب رامی توان مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع ازختایی واسلیمی دانست که نقاشان برای زیبایی کتابهای مذهبی علمی تاریخی …. به کارمیروند. بنیاد تذهیب‌ها خطوط منحنی خصوصا اسپیرال هاست. گلهای اسلیمی یا ختایی برروی این محورهای منحنی قرارمیگیرد.

  تشعیر به طراحی حیوانات درحالت گرفت وگیر که‌درحاشیه کتاب همراه با مناظر گل وبرگ سنگ طراحی میشده اطلاق میشودتشعیر گاهی به صورت سیاه قلم همراه باکمی پرداز ویابرروی رنگ‌های تیره با رنگ طلایی انجام می‌شود. تکنیک انگ زمانی که ابتدا طراحی تشعیر راانجام دهند داخل طرح انجام شده رارنگی کم مایه می‌زنند وبعد اطراف آن را قلم گیری طلایی می‌کنند.

 

 

  تصویرگری ادبیات کودکان

به تصویر‌دار کردن متن‌های ادبیات کودکان یا بزرگسالان (همراه متن یا بدون متن) تصویرسازی ادبیات کودکان یا بزرگسالان گفته می‌شود.

کتاب‌های کودکان بدون تصویرگری فاقد ارزش‌اند. که به تخیل نویسنده متن حالتی تجسمی بدهند و کودک بتواند بهتر و عمیق تر و با لذت بیش تری با متن ارتباط برقرار کند. گاهی تصویرگران روایت‌هایی را تصویر می‌کنند که متن آن‌ها پشت تصویرها پنهان است و در حقیقت نوشته‌ای تصویر را همراهی نمی‌کند، اما کودکان می‌توانند با دنبال کردن تصویرها روند پیشرفت داستان را درک کنند و معنای آن را بفهمند و از آن لذت ببرند.

صویرگران ادبیات کودکان می‌توانند خود نویسنده متن باشند یا متن دیگران را تصویر کنند. تصویرگری ادبیات کودکان از سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون برای بازنمایی روایت‌های پنهان یا آشکار استفاده می‌کنند. این سبک‌ها یا برگرفته از سبک‌های برجسته در تاریخ نقاشی است یا این که آفریده کوشش‌های خود تصویرگران است.

 

  سبک‌های آبرنگ با برجسته نمایی فیگورهای شخصیتی و استفاده از رنگ‌های تندو گرم یکی از روش‌های رایج در تصویرگری کتاب‌های کودکان است که آن‌ها را جذب می‌کند. همچمنین کلاژ تکنیک دیگری است که تصویرگران به فراوانی از آن بهره می‌برند.

 منبع : http://www.jamnews.ir





نوع مطلب : سبك های نقاشی، مطالب خواندنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 2 )    1   2   
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو