تبلیغات
نمایشگاه شناخت هنر نقاشی - توصیه هایی برای معلمان هنر
 
نمایشگاه شناخت هنر نقاشی
" هنر جهانی مدیون سرزمین ماست." مقام معظم رهبری
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : شیما بختیاری
نویسندگان
نظرسنجی
میزان رضایت شما از وبلاگ در چه سطحی است؟








1- درك هنری، از تجربه های هنری ناشی می‌شود بررسی آثار كودكان، گفت وگو در باره‌ی آن ها، نمایش دادن آثار هنری مختلف در كلاس و اجرای فعالیت های هنری با هدایت و رهبری شما به عنوان معلمی هوشیار، به شكل گیری دانش و نگرش لازم برای درك آثار هنری در كودك كمك می كند. در تربیت هنری، معلم به دانش آموزان به كمك می‌كند تا شیوه های حل مسئله را بیابند اما هرگز جواب را رائه نمی‌دهد.

2- اگر بعضی از دانش آموزان به برنامه‌ی خاصی علاقه نشان نمی دهند ، نباید اصرار داشته باشید كه حتماً آن فعالیت را انجام دهند بلكه زمینه‌ی انجام دادن فعالیت های دیگری را فراهم آورید تا دانش آموز احساس موفقیت كند و شاد و با نشاط باشد و اشتیاق به انجام دادن فعالیت های بعدی ، در او ایجاد شود .

3- تنظیم وقت برای اجرای فعالیت های هنری مسئله مهمی است هیچ گاه دانش آموزان  نباید احساس كنند كه به شتاب واداشته شده اند. برای صرفه جویی در وقت، توزیع، جمع آوری و نگه داری وسایل، جمع آوری و نمایش كارها، نظم و نظافت كلاس را برعهده‌ی دانش آموزان بگذارید تا بتوانید زمان مورد نیاز برای كارها ر تنظیم كنید و بدانید كه در هر حال بعضی از فعالیت ها كه طولانی است، دو ساعت هنر را پشت سر هم در یك روز قرار دهید.

4- در شروع كلاس، فضای مناسبی برای گفت و گو ایجاد كنید تا دانش آموزان ایده های خود را مطرح كنند و در باره‌ی آنچه از برنامه فهمیده اند ، گفت وگو بپردازند. اگر همه‌ی مباحث را شرح دهید و مثال یا پیشنهاد را جیگزین توصیف مسئله كنید، خلاقیت دانش اموزان را از بین می‌برید.

5- با استفاده از منابع مختلف، مانند گردش در طبیعت، مشاهده‌ی نمونه های طبیعی در كلاس، بازدید از موزه ها و نمایشگاه ها و كارگاه های هنری، نمایش عكس و اسلاید و فیلم، شناخت دانش آموزان را از هر موضوع كامل كنید و دید آن ها را نسبت به برنامه وسعت دهید . در هر  فرصت، ذهن خود، از وابستگی به طرح های كلیشه ای و قراردادی و تكراری و یكنواخت رها شوند و با تكیه بر استعداد و خلاقیت خود، اعتماد به نفس پیدا كنند.

6- در كار گروهی دو نفری یا چند نفری، ایجاد ارتباط دوستانه در دست یابی به نتیجه‌ی بهتر، تأثیر چشم گیری دارد. گروه بندی دانش آموزان را با نظر خودشان انجام دهید. كارهای گروهی را پس از گذشت مدتی از آغاز سال تحصیلی، تحصیلی ،شروع كنید .... بچه ها در كار گروهی به نفس دیگران پی می‌برند و همكاری و هماهنگی و مشورت را یاد می‌گیرند و اهمیت آن را در می‌یابند.

7- در پایان هر جلسه، چند دقیقه را به ارزش یابی فعالیت ها اختصاص دهید، به این ترتیب، هر دانش آموز پس از انجام دادن فعالیت، كار خویش را به نمایش می‌گذارد. دانش آموزان همه‌ی نمونه ها را می‌بینند و در مورد آن ها گفت وگو می‌كنند. آن ها یاد می‌گیرند كه در باره‌ی كار خود و هم كلاسی هایشان اظهار نظر كنند، تا نكته های مثبت كارها بارز شود، اطراف خود را خوب مشاهده كنند و اشیاء و پدیده های تازه ای را كشف كنند، روش های تازه ای برای اجرا بیابند و به تدریج، هر چه را در ذهن تجسم می‌كنند، به راحتی اجرا كنند.

8- از والدین بخواهید ضمن ایجاد فضایی محبت آمیز و گرم در خانه، تجربه های مفید خود را در قالب خاطرات یا قصه هایی، در اختیار فرزندان خویش قرار دهند تا زمینه‌ای برای شكوفایی خلاقیت آنها باشد، همچنین آنها را توجیه كنید تا كارهای هنری فرزندان خود را با همان دید كودكانه و متناسب با توانایی ها و ذوق كودكانه بنگرند و در هیچ موردی، آن ها را سرزنش وتوبیخ یا حتی تشویق بی مورد نكنند؛  والدین باید بدانند كه كودكان با تخیلات و ایده آل هایشان زندگی می‌كنند.

9-  از والدین بخواهند كه به فرزندانشان در تهیه‌ی مواد و ابزار و وسایل لازم برای انجام دادن فعالیت های هنری كمك كنند، این وسایل بسیار  ساده اند و لازم است مطابق دستور كار هر جلسه، تهیه شوند؛ انواع مواد رنگین و كاغذ و مقوا، قوطی مقوایی خالی، چسب، كاغذهای باطله، نوارها و نخ های رنگین و دیگر مواد تزیینی از جمله‌ی این وسایل اند. هم چنین ، لازم است لباس مناسبی در اختیار كودكان قرار دهند تا در ساعت درس هنر برای محافظت از لباس مدرسه، آن را بپوشند. در ضمن والدین باید فرزندان خود را به رعایت بهداشت، ایمنی و نظافت تشویق كنند.                  

تقریباً بدیهی است كه اغلب كودكان برای اینكه بهترین كار هنری خود را پدیدآورند به نوع خاص تحریك نیاز دارند. در همه‌ی كتابهای آموزشی هنر به این حقیقت اشاره شده است كه قبل از اینكه كودك را برانگیزیم كه چیزی بگوید باید چیزی برای گفتن داشته باشد.

الهام یا محركی كه موجب بیان هنری كودك می‌شود، از مشاهدات در طبیعت، پارك ها، سفرها و بازدیدها، تلویزیون و.... ناشی می‌گردد. طبیعت بطور مرتب ما را با تركیبات گوناگون اشكال هنری مواجه می‌نماید. زیرا در آن می‌توانیم تنوع خط، رنگ، تیره روشنی، وبافت و نیز بسیاری از اصول طرح نظیر سادگی، تكرار، تعادل متقارن و نامتقارن، تأكید و وحدت را ببینین. پس معلم باید كودك را به طبیعت هدایت كند.

وجود معلم خلاق، مبتكر، دلسوز و همیشه كاردان در پیشرفت برنامه‌ی كیفی در هنر ابتدایی امری لازم است. او سازمان دهنده‌ی اصلی و ایجاد كننده‌ی پل است. وظیفه‌ی اوست كه جوّ علاقه مندی و آزادی نظم و منطق و هیجان و خلاقیت را در شاگردی گسترش دهد.

كودكان در مدرسه به درك، تشویق، راهنمایی و رهبری معلم دلسوز نیاز دارند .آنها در دوستی، پسندیدن، رقابت سازنده و رقابت هوشی همكلاس هایشان نیز پیشرفت می‌كنند. بنابر این كودك باید برای رشد از آرامش احساسی، اعتماد به نفس، تكاپوی تكاملی و خلق كنجكاوی و محیط پرورشی دهنده در خانه و مدرسه برخوردار باشند.




نوع مطلب : مطالب خواندنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
1396/05/18 11:03
At this moment I am going to do my breakfast, later
than having my breakfast coming over again to read further news.
1396/01/20 01:46
Thank you a bunch for sharing this with all of
us you really recognise what you're talking about! Bookmarked.
Please also discuss with my site =). We may have a link exchange
contract among us
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :